Saturday 18 November 2017

Kleinigheden

De wolken zijn overal hetzelfde, starend naar boven zie ik vogels vliegen. Vogels die vrij vliegen, ze kunnen even goed ergens anders rondzweven. Het is 5.42 uur in de ochtend en een rooskleurige wolk hangt boven één van de vele bergen hier. De zon heeft ons dal nog niet bereikt. De warme stralen hebben de stad nog niet opgewarmd. De zon is al wel bij de rooskleurige wolk en het andere dal. Het dal aan de andere kant van de berg, het dal van Venezuela. Er is amper afstand tussen, enkel een domme grens die het verschil maakt. Iedereen zou eens op uitwisseling moeten. Dan zou de mens meer inzicht hebben en misschien de verschillen van een persoon accepteren. Er is meer om over na te denken. Meer dan enkel opstaan om te werken, te eten en weer te slapen. Ik heb meer tijd hier en denk meer aan zulke dingen. We zullen zien wat het later geeft.

Ik heb enkele dingen opgemerkt. Domme, kleine dingetjes die toch wel opvallen. Maar ze vallen enkel op wanneer ze gebeuren. Op voorhand zou ik niet kunnen zeggen dat zelfs dat gemist kan worden.
Om te beginnen had ik vaak voor dat mensen een beweging maakte met hun hand naar beneden om te zeggen " kom kom". Dit betekend in Belgie niets, wij houden ons hand omhoog. (Denk maar eens hoe je een handbeweging maakt als je wilt dat iemand komt.)
Ook zintuigelijke dingen zijn belangrijk. Horen, ruiken, voelen, proeven...
Het horen van een vliegtuigje boven me voor de eerste keer deed me denken aan thuis. Ik woon in België dicht bij een vliegveldje dus fijne throwback aan thuis. De geur en het voelen van gras aan men voeten is ook zeldzaam. Net zoals het vasthouden van een koffietas s'morgens. Meestal drinkt men hier uit plastic bekertjes. Bloemen op tafel in een vaas was ook iets nieuws. Zelfs het zien van een rode auto was even een steek in men borst. Hoe kan je zelfs een auto missen?! Haha
In Bogota de hoofdstad,waar ik één dag ben geweest vorige week, is het veel frisser. Met gevolg voor het eerst in drie maand een warme douche. Dit opzich al was heerlijk. Maar vooral wat erna kwam
verbaasde me: een aangedampte
spiegel. Dit klinkt misschien heel dom maar op zulke momenten besef je dat je ergens anders bent. Ook uit bed stappen en het koud hebben is iets typisch wat ik had in België, in Bogota dus ook. Nog meer bv de dauw op het gras en mist in de morgend is in mijn stad waar ik woon niet aanwezig.
Dit zijn de dingen die er niet zijn natuurlijk. Ik zou natuurlijk ook kunnen beginnen vertellen over wat er allemaal wel is 😉
Dat zal voor een ander moment zijn .

❤️
Selene

No comments:

Post a Comment