Sunday 10 June 2018

Mezelf gevonden? La Sierra Nevada

Mezelf gevonden? Dit misschien in de verloren stad ja! In april zat ik in de bergen in La Sierra Nevada voor een weekje zonder signaal maar wel omringd met het tofste gezelschap, namelijk met de internationale vrienden.

Ik keek er enorm naar uit! Want deze prachtig plek stond op mijn bucketlist om te bezoeken in Colombia.
De Sierra Nevada in Santa Marta is het hoogste kustgebergte in de wereld en het heeft wonderbaarlijke natuur. Maar niet enkel dat, ook de mensen die er wonen en hun wonderlijke gewoontes zijn wonderlijk. Ik spreek namelijk over de Indigenas die we kunnen opdelen in vier groepen: los arhuacos, los kankuamos, los wiwas en los koguis. De vier verschillende stammen leven elks een ander leven en elks in zijn eigen domeinen. Ik zelf heb wawis en koguis ontmoet. De wawis kan je herkennen aan de typische campesino hoeden. Ze zijn meer gemoderniseerd en leven dichter bij de bewoonde wereld, dit is soms nog geen dag wandelen. Nog beter heb ik de cultuur van de koguis leren kennen. De koguis zitten verder in de bossen op een wandelafstand van drie dagen. De koguis hebben hoofddorpen, met elks een mamo als hoofd, maar leven elks apart doorheen het jaar op hun boerderij per familie.

El mamo leert vanaf zijn geboorte de geheimen van de natuur en staat er mee in contact. Nog voor ze geboren worden ze al uitgekozen, door de volwassenen mamo, om als mamo te worden opgeleidt. Hun bestemming is voorgelegd de bovennatuurlijke krachten van het universum te kennen. Zo ontmoette ik een mamo die het hoofd is van de spirituele kracht en de natuur.
De cultuur die ze hebben is zeer uitgebreid. Onder anderen hebben ze de gewoonte te kauwen zonder stop op cocabladeren waarbij ze beginnen met enkele blaadjes en zo telkens meer bladeren toe voegen. Ze krijgen ze een balletje cocablad in hun mond.

Na de uitputtende week wandelen volgde er drie dagen in het dorpje Palomino om 100% uit te rusten. Zulke mooie stranden had ik nog nooit in mijn leven gezien. Echte caribische zee met palmbomen en gezellige barretjes.
Colombia heeft wel degelijk alles van de mooiste bergen tot de stranden zoals in de boekjes. Worth it to visit and if you can just live it.







No comments:

Post a Comment